Totalt antall sidevisninger

mandag 6. august 2012

Pompadur..

Jeg har laget mange små pompadurer, de siste årene.
De fleste er laget til små jenter.
Men har også laget til voksne, som ett sett til toalettmappa og sminkepung.
En pompadur kan brukes til så mangt,
som veske til jentene, eller til å ha krem,salve til minsten i osv..

Fikk en bestilling nå på en pompadur til ei lita jente.
Så da var det bare å sette igang.
Laget flere i samme slengen..

Viser med bilde og tekst på hvordan jeg lager en liten pompadur her:
 Til selve pompaduren:
stoff i høyden 20 cm, bredden 42 cm.Ytterstoff, vatt, for.
Kanten oppe til å tre snora i:
stoff i høyden 9 cm, bredden 19 cm.Bare ytterstoff.
Sirkelbunnen:
diameteren er på 13,4 cm. Ytterstoff, vatt, for.
Slik regner du ut sirkelbunn:
Tar lengen på 42 cm : 2 = 21 cm 
21 cm : 3,14 = 6,7 cm(halv sirkel), 13,4 hel sirkel.
 Ta ytterstoff og vatt sammen,
legg ytterstoff rette mot rette og sy en søm i siden.
Samme med foret.
For pent resultat sy sikksakk i kantene.

Vreng for og legg det inni "posen" så det blir rette mot rette.
 Før vi syr igjen oppe,
må vi huske å legge i "kanten" som snora skal være i.
Bratt inn litt på hver side og sy en søm.
Så brettes"kanten" på langs og stryk.
 Her er "kanten" oppi posen, mellom ytterstoff og for.
Dette gjøres på begge sider og bruk knappenåler..
 Her syr jeg rundt hele kanten oppe.
Jeg bruker inch fot.
 Vreng posen og den ser sånn ut.
Putt nå foret ned i posen.
 Nå skal nedre del av posen syes sammen.
Legg lagene kant i kant og sy rundt.
 Sånn ser det ut etter du har sydd rundt nede.
 Her er sirkelen ferdig sydd.
Lager noen tversover sømmer.
 Nå skal pose og bunn syes sammen.
Vreng posen, og husk at utsiden av bunnen skal vende innover.
Sa er det bare å sy dette sammen.
Jeg tar sikksakk søm over til slutt.
 Vreng så posen igjen, og sånn ser den ut på toppen.
 Her har posen fått snor og helt ferdig..
 Det ble en i noen bamser også.
Eggehvit inni.
 En med sauer på.
Lysere blå inni.
Denne med bamse og bil på.
Eplegrønn inni.
Så denne fargerike her helt til slutt..

Håper du kan bruke min fremgangsmåte...
Fin dag til deg..

10 kommentarer:

  1. Så fine disse var,
    og fine stoffer du har brukt :O)

    SvarSlett
  2. Hei,
    Så flink du er!
    Tusen takk for oppskriften! Det var snillt..

    Hilsen Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Takk for det og bare hyggelig å dele medseg :-)

      Slett
  3. Så fine disse var og så snill du er som deler mønster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Rannveig.
      Takk for det. Bare kos å dele litt med andre:-)

      Slett
  4. Flotte presanger! Tenker mottaker blir glad for den. Og jeg er veldig glad for at du deler mønsteret med oss :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ingunn.
      Ja ikke sant, fine presanger.
      Håper du kan få til disse selv :-)

      Slett
  5. Heiiii Kjersti.
    Ja tusen takk for meldingen på bloggen min.kosligt.Så mye fint du lager.
    Ja super lur måte og sy pompadur på.Og sånn ett sjkønt stoff da:).Eg har en jente på 6 år.hun ville elsket det.:) Takk for att du deler mønsteret.Har du kjøpt stoffet, i en quiltebutikk eller??.Har ikke sett i blå farge før.HM.;)Eg får titte mer i bloggen din nå.Så du må ha en fin fin kveld og helg.;)
    Mange quilteklemmer fra Kjerstis syglede.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Takk for det :-)
      Tror ett par av de er kjøpt på stoff og stil.
      Bare koselig å dele med andre:-)
      Fin søndag ettermiddag..
      Klem herfra

      Slett

Hyggelig om du legger igjen en kommentar på bloggen min