Totalt antall sidevisninger

søndag 26. august 2012

Fine engler..

Nå har symaskinen stått stille i noen uker.
Har nå vært på Jeløya på rehab i to uker og skal være der to uker til.
Hadde veldig lyst til å ta med symaskinen min, men lot det være.
Viste at de hadde arbeidsstue der.
Den er bare oppe en gang i uken, det er jo litt synd da.
Jeg får prøve å utnytte de timene som best jeg kan.
 
Så jeg har prøvd meg på en ny hobby..
Lage engler av Nålefilt - og Merino ull.
 
Etter en liten innføring så satte jeg i gang, det var moro.
Jeg har kjøpt meg det utstyret som trengs for å lage disse englene.
Det er ikke mye utenom ulla.
Trenger filtenål - det er en nål som har små mothaker som fører ullfibrene ned i fibrene under,
og når nålen trekkes opp slippes fibrene og fibrene "flettes" sammen.
Denne nålen brukes mest på tørr ull.
Fordel med en filtenål holder.
 Så trenger enn en filtematte, det er et skumgummiunderlag så en ikke ødelegger nåla.
Nåla er tynn og kan brekke om du støter den i bordet.
 
Her noen bilder av nålefilt engler:
Her er to i blått ferdige..

 To mindre engler i grønt.
 Her skal jeg lage hodet.
Former Ulla til en kule og lager hals, da bruker jeg filtenåla,
og i sidene på "hodet" bruker jeg også filtenåla så hodet blir rundt.
 Så har jeg tatt ett stykke med ullfilten og legger den rundt halsen
og former den så det blir en kjole.
Får å feste ulla i hverandre, bruker jeg nåla opp og ned i ulla.
 Armene: først hendene-ta litt hudfarget ull, slå en løs knute på den.
Ta så blå ull,lengde etter hvor stor engel du lager.
Rull den sammen, putt armendene inni "pølsa",
og nå må en bruke nåla, både rundt arm åpningen og langs  armen,
så delene sitter fast i hverandre.
 Så trer du armen over hodet og bruker nåla på baksiden for å feste armen til kjolen.
Her har bena kommet på plass.
Samme fremgangs måte som hendene,
lag en løs knute og putt bena mellom kjolelagene.
Og bruk nåla for å feste de.
Nå kan du også bruke nåla på kjolen for å få en form og gjøre englen litt tykkere. 
 Så hvit ull til vingene.
Ikke så tykt, for her skal du bruke nåla på hele vingen så den blir litt stiv.
Stikk nåla opp og ned til du er fornøyd, men du må løfte på vingen innimellom ellers så vil ulla sette seg fast i skumgummien.
Og du former vingen som du vil ha den.
Legg nå vingen bak på ryggen og bruk nåla til å feste med.
Her er den ferdig.
Fått hår, bruker nåla til å feste med.
Den har fått litt hvit ull på kjolen.
Så tilslutt tar du en gulltrå og fester til hode så kan du henge den opp.
 
Neste innlegg viser jeg engler laget av Merino ull..
 
 
                            



10 kommentarer:

  1. For noen nydelige engler!! Så koselig blogg du har. Følger deg videre jeg;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Edny.
      Takk for det og koselig at du har lyst til å følge meg.
      Skal ta en titt hos deg med:-)

      Slett
  2. Koselige engler! Det går vel greit å parkere symaskina, når en kan lage noe annet med hendene. Synd at arbeidsstua er så lite åpen, politikere skjønner ikke at for noen er nettopp arbeidsstua livskvalitet! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Trine.
      Takk for det.
      Ja da greit for en stund.
      Det er så sant det du sier om arbeidsstua.
      Forsatt fin søndag :-)

      Slett
  3. Hei, så søte engler! Jeg kjøpte meg utstyr til nålefilting for et par år siden. Veldig gøy at man kan forme filt som man vil, til figurer! Laget noen nisser som jeg ble ganske fornøyd med.

    For å lage større ting laget jeg et cernithåndtak og puttet 3 filtnåler i dette. Da fikk jeg en tredobbel nål, som filtet 3 ganger så fort :)
    Lykke til med filtingen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei..
      Takk for det :-)
      Ikke så dumt det der å ha flere nåler op en gang..
      Fin tirsdag til deg..

      Slett
  4. Ble nesten julestemning her ;o) Nålefilting er liksom en førjulsting, bruker det masse, for eksempel til å lage mønster/effet/navn, så filte æ fast garn istedefor å sy. Kos deg videre. (Og ja, tenk de fjerner arbeidsstuer på sykehus og andre senter der folk trenger noe å fylle dagene med..helt feil!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja det var morro dette.
      Får vel lage noen flere når enn kommer hjem :-)

      Slett
  5. De var kjempefine:) flink er du

    SvarSlett
  6. Takk for det Trin Veronica :-)

    SvarSlett

Hyggelig om du legger igjen en kommentar på bloggen min